drewno; 38 cm
na spodzie ryte: F.MAIK / 1980
Polska, 2. poł. XX w.
Artysta urodził się w 1919 r. w Grodzisku Wielkopolskim, w ubogiej, wielodzietnej rodzinie rzemieślniczej. Bieda sprawiła, że mimo uzdolnień plastycznych edukację zakończył na wyuczeniu się zawodu stolarza. Od dziecka marzył o rzeźbieniu, i jak wielu ludowych samouków pierwsze próby rzeźbiarskie rozpoczynał na pastwisku, podczas pilnowania krów. Wyuczone stolarskie rzemiosło otwierało przed nim perspektywy artystyczne w zakresie snycersko-rzeźbiarskiego opracowywania detali mebli. Los jednak zadecydował inaczej. We wrześniu 1939 r. Feliks Maik jako ochotnik poszedł na wojnę bronić Ojczyzny, a gdy powrócił do domu, został przez Niemców wysłany na przymusowe roboty do Lubeki.
Po wojnie, w 1946 r. zamieszkał we Włocławku i podjął pracę w Państwowej Komunikacji Samochodowej jako konduktor. W tym czasie nawiązał ścisłą współpracę z Muzeum Kujawskim i „ucząc się” nowego regionu z pasją wykonywał miniatury kujawskich mebli, a z figuralnej rzeźby - głównie świątki. Z upodobaniem rzeźbił postacie Matki Bożej Skępskiej i Chrystusa Frasobliwego. Jako pamiątki z regionu cieszyły się one dużym powodzeniem na kiermaszach sztuki ludowej w całej Polsce, w których rzeźbiarz chętnie uczestniczył.
Rzeźby Feliksa Maika, jakkolwiek wpisane w ówczesne zjawisko folkloryzmu zachowały swój indywidualny wyraz, wynikający z umiłowania przez artystę dekoracyjności i precyzyjnego dopracowania detali. Utrzymane zwykle w ciepłych, żywych barwach prace Maika były nie tylko ozdobą kiermaszów i różnych ludowych festynów, ale były także chętnie kupowane przez największe muzea kraju (Kraków, Warszawa, Toruń) i muzea regionalne (Włocławek, Bytów). Maik wykonywał również ozdobne szachy i klasery do znaczków: filatelistyka - obok rzeźby - była jego drugą, gorącą pasją.
Był aktywny nie tylko artystycznie, ale także działał jako harcmistrz w Związku Harcerstwa Polskiego. Przez dwie kadencje (w latach 1981-86) pełnił społecznie funkcję prezesa Oddziału Twórców Ludowych we Włocławku. Skłaniał też innych do twórczej pracy.
Sztuka Feliksa Maika, tworzona dla „mieszczuchów”, odwoływała się do ludowych korzeni. Pasja, z jaką artysta wykonywał swoje rzeźby sprawiła, że pozostaną one trwałym śladem przywiązania do tradycji, do pobożności, której widomym znakiem w naszym regionie była figura Skępskiej Madonny.
(źródło: niedziela.pl)
Utoljára megtekintett
A tételek listájának megtekintéséhez jelentkezz be
Kedvencek
A tételek listájának megtekintéséhez jelentkezz be